املاک نعیمایی املاک نعیمایی

عنوان خبر

مراحل دریافت جواز برای ساخت ویلا در شمال کشور

مراحل دریافت جواز برای ساخت ویلا در شمال کشور

 

 

 

طبق بررسی ها، و آمارگیری های انجام شده، ساخت ساز در روستاها، یکی از عوامل مهم و اثر گذار، در ایجاد اشتغال برای تمامی افراد ‌‌می‌باشد که، علاوه بر مبحث اشتغال، باعث آبادی روستا‌‌‌ها می گردد، و همچنین چهره روستا، جلوه بهتری می یابد، و ساختمان‌‌‌های جدید، با امکانات بهتری، در آن‌‌‌ ساخته می شود، باید بیان داشت، امروزه ساخت و ساز، در روستا‌‌‌ها، نسبت به سال های گذشته، با پیشرفت چشمگیری روبرو شده است، اما همین ساخت و ساز، به ظاهر کاری آسان است،ولی، قبل از هر گونه آبادی و ساخت و ساز، و حتی نوسازی، می بایست، به یکسری قوانین و ضوابط، در حوزه ساخت و ساز ، توجه نمود،  و از جهتی که غالب ملک ها برای ساخت ویلا معمولا در مناطق روستایی شمال کشور می باشد .

بنابراین مجموعه املاک نعیمائی قصد دارد، اطلاعاتی در خصوص، ساخت و ساز روستایی، و مسائلی همانند، صدور پروانه ی ساخت روستایی، ارائه نماید، برای کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر، با ما همراه باشید، چنانچه نیازمند مشاوره در این راستا، یا خرید و فروش ویلا، ساختمان یا ملک می باشید، می توانید با مشاوران مجرب این مجموعه تماس برقرار نمائید، و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

 

« مدارک مورد نیاز، جهت اخذ پروانه ساخت »

* مدارک هویتی مالک، اعم از کارت ملی و شناسنامه، برای اخذ پروانه الزامی است.

* تمامی مدارک زمین، اعم از اسناد، یا فروش نامه با مساحت و متراژ دقیق ثبت شده ضروری است.

* درخواست کتبی

 

 

۱) درخواست نامه، کتبی، صدور پروانه، ساخت روستایی:
 

 این گزینه، نخستین گام، برای شروع کارهای اداری، و درخواست و همچنین دریافت، پروانه ساخت روستایی محسوب می گردد، همچنین، مالک اصلی، می بایست درخواست مکتوب خود را، جهت اخذ جواز، به دهیاری روستا، و یا شورای محل، ارجاع دهد.

 

 

۲)  بازدید دهیار و شوراء از املاک مذکور:

در مرحله دوم، در پی ثبت، درخواست کتبی مالک، به دهیار و شورای محل، افراد ناظر، برای صحت امر، و بازدید ملک مورد نظر، اقدام می نمایند، در این مرحله، بعد از بازدید و گزارش منطقه ای، چنانچه ملک مورد نظر، در طرح و بافت مسکونی واقع شده باشد، و مالکیت آن مشهود باشد، با توجه به ابزارهای مربوطه، متراژ دقیق ملک را مشخص نموده، چنانچه در این مرحله، ملک مورد نظر از لحاظ مالکیت و متراژ با مشکلی مواجه نشده باشد، و با اسناد ارائه شده، مطابقت داشته باشد، و همچنین، با اعمال طرح های هادی، و عقب نشینی بر روی ملک مد نظر، طبق ضوابط و مراحل قانونی، به درخواست متقاضیان، پاسخ داده می شود.

 

 

۳)  درخواست و ارائه، صدور پروانه ساخت روستایی، به بنیاد مسکن:
 

چنانچه مراحل اداری طبق گزارشات بالا انجام گشت، و چنانچه تائیدیه های مربوطه ای که از سوی دهیار، اخذ گردید، در این زمان دهیار می توان‌، در خصوص املاک فوق، می تواند، به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه داده شود، تا اقدامات اولیه در خصوص آن صورت گیرد.

 

 

۴) بازدید مهندس بنیاد ناظر بر پروژه های روستایی:
 

در گام چهارم، چنانچه تمامی مراحل اداری، بصورت روال انجام گیرد، ناظر بنیاد مسکن، موظف است، بعد از مطالعه درخواست های ارسالی، برای بازدید به محل مورد نظر، اعزام شود، و طبق کارشناسی های  انجام شده، و با در نظر گرفتن، فاکتورهای جواز ساخت، تائیدیه خود را، نسبت به املاک مذکور اعلام و ابلاغ می نماید.

 

 

۵)  تائیدیه ناظر بنیاد مسکن، و با مهر و امضاء رئیس بنیاد (دریافت پروانه ساخت):

چنانچه مراحل به نحو احسن انجام گیرد، مشاور، موظف است،  تائیدیه نهایی ناظر، را در اولین فرصت به رئیس بنیاد ارجاع دهد، و در نهایت،  با وجود تائیدیه نهایی، که دارای با مهر و امضا است، درخواست صدور پروانه ساخت روستایی در سیستم ثبت می گردد.

 

 

 

کمیسیون ماده 99 چیست؟

به منظور ساخت و سازهای غیرمجازی که در حریم های خارج از بافت مسکونی، انجام می گیرد، طی مصوبه ای که نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه، و وزارت مسکن و شهرسازی، با سازنده متخلف انجام می دهند، و همچنین سازنده می تواند، با پرداخت جریمه معادل (پنجاه تا هفتاد درصد قیمت روز ) اعیانی را پرداخت و نسبت به دریافت جواز و پایان کار اقدام نماید.

لازم به ذکر است که به دلیل سوء استفاده بیش از حد ماده 4، وزارت مسکن و قوه قضاییه تا اطلاع ثانوی استفاده، این ماده را منع کرده اند.

 

مدت اعتبار پروانه ساختمانی

 

مدت اعتبار پروانه‌ های ساختمانی که از طرف مرجع صدور پروانه صادر می‌ شوند با توجه به هر استان و شهرستان، متفاوت خواهد بود، اما معمولاً مهلت شروع عملیات ساختمانی از تاریخ صدور پروانه بین 1 تا 2 سال است و در شهر های بزرگ برای اتمام عملیات ساختمانی نیز مهلت 42 ماهه در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که مالک یا سازنده از هر یک از زمان‌ های درج شده روی پروانه تبعیت ننماید، باید برای تمدید اعتبار پروانه، هزینه پرداخت کند، البته باید افزود قانون در صورتی که عملیات ساختمانی شروع نشده باشد و اعتبار پروانه تمام شود، برای تمدید اعتبار نیز محدودیت قائل شده است، به این صورت که در صورت عدم توجه به این موضوع و تغییر ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان، مالک باید روند دریافت پروانه را دوباره طی کند.

 

سخن پایانی

در پایان باید اشاره کرد شناسنامه ساختمان که پروانه و نداشتن خلاف و پایان کار را توام شامل می‌شود آخرین تغییر در روند صدور اسناد ملکی ساختمان است.

این شناسنامه‌های ساختمان شامل اطلاعاتی جزییاتی مانند هویت هر ساختمان و بیوگرافی آن به طور کامل با ذکر تمام مطالب مربوط به شهرداری صادرکننده، نوع و شماره و تاریخ صدور و مشخصات زمین، محل احداث، هویت مالک، نوع مالکیت، مهندس ناظر و محاسب و تاسیسات، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین و نیز نوع استفاده هستند.

سعی املاک نعیمائی  بر این است که با ارائه اطلاعات مناسب و به روز به فعالین بازار ساخت‌وساز در ایران کمک کند تا جای ممکن در هزینه و زمان خود صرف‌هایی نموده و به کیفیت ساخت مسکن بیفزایند.

 

ودر نهایت برای خرید و فروش مطمئن در شمال کشور با ما تماس بگیرید.

۱۳ فروردین، ۱۴۰۱